Thursday 14 March 2013

CARA MENGATASI PERASAAN MARAH


hey, :) sila jawab salam dlu yea, *muslim only :) 

this my bad attitude, mmg sikap aku yg paling buruk sgt2, aku x tahu mcm mane nak kawal perasaan marah aku nie, sampaikan dengan org tersayang pun aku lepaskan marah aku, sampai aku jd kurang ajar ngn die, so, i need to changes!!! i need improvement!!

and last ! aku duk on9, cuci mata tengok baju chantek2, beg kasut . * hobi paling aku suka  
kawan aku name google nie pun tolong aku, n aku terjumpe nie , sila baca selanjutnya ! hehehe :) 
lihat bawah ini !




Cara -cara mengatasi sifat marah.

1. Istighfar 
2. Senyum
3. Melihat cermin (masa marah tu, terus tengok cermin. Cantik tak muka masa tu?)
4. Lambatkan tindak balas dan tarik nafas. Oksigen akan menenangkan fikiran.
5. Anggap perbuatan dia tidak sengaja dan banyakkan baca Ta’awwuz ( A’uzubillahi minas Syaitanirrajim ) kerana marah itu datangnya daripada syaitan.
6. Banyak minum air
7. Ambil wudhu
8. Mengubah Posisi.( Jika semasa timbul perasaan marah itu seseorang itu sedang berdiri maka hendaklah dia duduk. Jika tidak reda juga maka hendaklah dia baring)
9. Pecahkan rutin harian
10. Lepaskan (contoh : senam, riadah,)
11. Jaga pemakanan (kebanyakan orang yang suka makan daging merah cepat marah)
12. Memaafkan orang lain
13. Ingat mati
14. Dukung bayi
15.Banyakkan berdiam diri
16. Jikalau tidak boleh hilang marah dengan hal tersebut di atas, hendaklah
tidur.

#take noted ! aku copycat je yg atas tue ! :) 

Hey ! Dah Bace ? Thankx , love you ! korank mmg HOT !

No comments:

Post a Comment